Skip to main content

Posts

Showing posts from October, 2016

SHARE & #TAG CONTEST

Terbuka kepada semua yang mempunyai akaun facebook.. Syarat2 nya mudah sahaja.. 1. Like page  https://www.facebook.com/EjulzBlogshop/ 2. Cari gambar banner di atas. Share gambar tersebut dan letak #tag #EjulzBlogshop. 3. Pastikan letak setting pada PUBLIC. Itu sahaja.. mudah kan? Jom kita memeriahkan contest ni.. :)

Tafsir Al-Quran (Surah Al-Baqarah ayat 17-24)

17. Perumpamaan bagi mereka adalah seperti orang-orang yang menyalakan api, setelah menerangi sekelilingnya, Allah menghilangkan cahaya (yang menyinar) mereka dan membiarkan mereka dalam kegelapan, tidak dapat melihat. 18. Mereka tuli bisu dan buta, sehingga mereka tidak dapat kembali. 19. Atau seperti (orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit, yang disertai kegelapan, peteri,, dan kilat. Mereka menutup telinga dengan jari-jemari, (menghindari) suara petir itu kerana takutkan mati. Dan Allah meliputi orang yang kafir. (12) 20. Kilat itu hampir-hampir menyambar penglihatan mereka. Setiap kali (kilat itu) menyinari, mereka berjalan di bawah (sinar) itu dan apabila kembali gelap, mereka berhenti. Sekiranya Allah menghendaki, nescaya Dia menghilangkan pendengaran dan penglihatan mereka. Sungguh,, Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu. 21. Wahai manusia! Sembahlah Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dan orang-orang yang sebelum kamu, agar kamu bertakwa. 22. (Dialah) yang men

Tafsir Al-Quran (Surah Al-Baqarah ayat 6-16)

6. Sesungguhnya orang-orang kafir, (8) sama sahaja bagi mereka, sama ada engkau (Muhammad) memberikan peringatan atau tidak kepada mereka mereka tidak akan beriman. 7. Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka, (9) penglihatan mereka telah tertutup, dan mereka akan mendapat azab yang berat. 8. Dan ada di antara manusia yang berkata, “Kami beriman kepada Allah dan hari akhirat,” padahal sesungguhnya mereka itu bukanlah orang-orang yang beriman. 9. Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanayalah menipu diri sendiri tanpa mereka sedar. 10. Dalam hati mereka ada penyakit, (10) lalu Allah menambah penyakitnya itu; dan mereka mendapat azab yang pedih kerana berdusta. 11. Dan apabila dikatakan kepada mereka, “Janganlah membuat kerosakan di bumi!” (11) Mereka menjawab, “Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang melakukan kebaikan.” 12. Ingatlah, sesungguhnya merekalah yang membuat kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya. 13.

Tafsir Al-Quran (Surah Al-Baqarah ayat 1-5)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Penyayang. 1.  Alif Lam Mim. (4) 2. Kitab (al-Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa, (5) 3. (Iaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, melaksanakan solat, dan menginfakkan (6) sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka, 4. dan mereka yang beriman kepada (al-Quran) yang diturunkan kepadamu (Muhammad) dan (kitab-kitab) yang telah diturunkan sebelum engkau, (7) dan mereka yakin akan adanya hari akhirat.' 5. Merekalah yang mendapat petunjuk dari Tuhannya, dan mereka itulah orang-orang yang beruntung. (4) Beberapa surah dalam al-Quran dibuka dengan huruf abjad seperti Alif Lam Mim, Alif Lam Ra, dan sebagainya. Makna huruf-huruf itu hanya Allah yang tahu. Ada yang berpendapat bahawa hurf-huruf itu adalah nama surah dan ada pula yang berpendapat bahawa ia dugunakan untuk menarik perhatian, atau untuk mengisyaratkan bahawa al-Quran itu diturunkan dalam bahasa Arab yang tersusun

Tafsir Al-Quran (Surah Al-Fatihah)

1. Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. 2. Segala puji bagi Allah, Tuhan seluruh alam. 3. Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. 4. Pemilik hari pembalasan. (1) 5. Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan. 6. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus. (2) 7. (Iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya; bukan (jalan) orang-orang yang dimurkai, dan bukan (pula jalan) orang-orang yang sesat. (3) (1) Yaumiddin (hari pembalasan), hari ketika manusia menerima pembalasan daripada amalannya, sama ada baik atau buruk. Disebut juga sebagai yaumul  qiyamah, yaumul hisab, dan sebagainya. (2) Jalan yang lurus, iaitu jalan hidup yang benar, yang dapat membawa kebahagiaan di dunia dan di akhirat. (3) Mereka yang dimurkai, adalah mereka yang sengaja menentang ajaran Islam. Mereka yang sesat adalah mereka yang sengaja mengambil jalan lain selain daripada ajaran Islam. Keutamaan Membaca Al-Fatihah d

Mari belajar bahasa Sarawak - Part 15

Assalam dan salam sejahtera.. Lama dah rasanya ejulz dah tak kongsi bahasa Sarawak ni.. Nak baca yang lain2 boleh klik SINI k.. Kali ni ejulz nak kongsi perkataan  "JERIT" Jerit dalam bahasa Sarawak adalah "NERAIS" Harap bermanfaat kepada semua.. Tak dapat banyak, sikit pun ok kan? Sikit2 lama2 jadi bukit.. hehe.. Ada tengok cerita bibik-bibikku di TV3? Boleh faham x bahasa Sarawak dalam cerita tu? hehe.. Sudi2 la like page ejulz k --->  https://www.facebook.com/EjulzBlogshop/