Iklan

My Blogger My Blogger My Blogger My Blogger My Blogger My Blogger

Friday, 18 January 2019

Aktiviti semalam


-Aiskrim cumi-
-Aiskrim choki2-
-Aiskrim asam boi-
-Aiskrim bandung cumi-
-Aiskrim bandung choki2-

#done bisnes partime kecil-kecilan

Insyaallah kalau dah dapat freezer baru akan banyakkan lagi stok. Doakan ejulz k.

Thursday, 17 January 2019

Ranking Alexa 17 JAN 2019


Ranking Terdahulu : 10 JAN 2019

Global Ranking : 4,121,056
Rank in Malaysia :  31,518



Ranking Terkini : 17 JAN 2019

Global Ranking : 4,141,242 (Turun 20,186)
Rank in Malaysia :  24,938 (Naik 6,580)
 Follower : 2054 

Global ranking menurun minggu ni. Ranking Malaysia naik sedikit.. Perlu usaha lagi ni.. ^_^



SUMBER : Ranking Alexa


 



Wednesday, 16 January 2019

Usaha dan Kejayaan

Tuesday, 15 January 2019

Doa Dimurahkan Rezeki

Image result for doa dimurahkan rezeki 

 "Ya Tuhan kami turunkanlah kiranya kepada kami suatu hidangan dari langit (yang hari turunnya) akan menjadi hari raya bagi kami yaitu orang-orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, dan menjadi tanda bagi kekuasaan Engkau; berilah rezeki kepada kami, dan Engkaulah pemberi rezeki yang paling Utama".

Surah Al-Maidah : 114



Monday, 14 January 2019

Aktiviti Hujung Minggu

Dalam kesibukan menjaga baby di hujung minggu, sempat lagi buat aktiviti ni.. hehe

Aktiviti apa?  Ejulz buat aiskrim laa.. Asyik telan air liur je tengok iklan aiskrim, jadi ejulz buat la aiskrim sendiri.. Puas hati.. hehe.

Ejulz buat aiskrim cumi dan choki-choki.. ^_^



Selesai je buat aiskrim ni, ejulz terfikir nak buat side income..  Side income santai2 la katakan.. Rasa nak jadi 'tokey' aiskrim la pulak. hehe


 "Coba sekali, tauk belalak agik!!!"

Maksudnya,

"Cuba sekali, pasti nak lagi!!!"


*Semoga dimurahkan rezeki baby In.. ^_^

 



 

Thursday, 10 January 2019

Ranking Alexa 10 JAN 2019


Ranking Terdahulu : 3 JAN 2019

Global Ranking : 4,587,342
Rank in Malaysia : 48,126

Ranking Terkini: 10 JAN 2019

Global Ranking : 4,121,056 (Naik 466,286)
Rank in Malaysia : 31,518 (Naik 16,608)


Alhamdulillah ada sedikit peningkatan minggu ni.. Terima kasih kepada sahabat2 blogger yang tidak jemu2 singgah n komen kat blog ejulz yg tak seberapa ni..

SUMBER : Ranking Alexa





Wednesday, 9 January 2019

Rezeki pertama tahun 2019

Alhamdulillah.. Rezeki pertama dari sahabat blogger tahun 2019.. Terima Cikla..

 Top Commentators untuk Disember 2018 pilihan cikla.

Birthday Giveaway by Mya Rosli

Birthday Giveaway 

Jom kita support Mya..

Ejulz baru follow blog Mya arini (9 Jan 2019).. 

Di kesempatan ini, ejulz nak ucapkan selamat menyambut hari lahir yang ke-26 pada 15 Jan 2019 ni. Ejulz doakan agar Mya dipanjangkan usia, sihat selalu dan berbahagia disamping keluarga. Tidak lupa juga semoga dipermudahkan urusan kerja di tempat baru.. Dah kahwin ker belum? hehe. Kalau belum semoga ditemukan jodoh baik2. Kalau sudah, ejulz doakan agar berbahagia di samping keluarga..



 

8 Juta Special Bloglist Sayidah Napisah!

8 Juta Special Bloglist Sayidah Napisah! 

Nak mengekalkan diri dlm bloglist SN.. ^_^

Cadangan? ermmm.. ejulz tak pandai sangat pasal blog ni.. Kalau ejulz sendiri pun ada target tersendiri untuk update tiap2 hari. Itu pun kadang2 tak tercapai. hehe. Ermm.. Oleh kerana SN mengajar tutor dan kelas tusyen, ejulz cadangkan SN berkongsi tips2 atau formula2 menarik dalam subjek yang SN ajar.. ^_^

Hargai selagi berkesempatan


"Hargai mereka selagi masih berkesempatan. Tidak guna menangis bila sudah tiada di sisi.."





Friday, 4 January 2019

Giveaway Let's Beauty By Apekinah.com

http://www.apekinah.com/2019/01/giveaway-lets-beauty-by-apekinahcom.html 

Jom join GA Apekinah.com.. ^_^

Syarat senang je.. Nak join? Klik banner kat atas ^_^


 

 

Doa Agar Ditetapkan Hati Dalam Iman dan Ketaatan

Daripada 'Abdullah bin 'Amru bin Al 'Ash RA, beliau berkata; Rasulullah SAW berdoa:

اللَّهُمَّ مُصَرِّفَ الْقُلُوبِ صَرِّفْ قُلُوبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ
 
“Ya Allah, Zat yang membolak-balikkan hati, palingkanlah hati kami kepada ketaatan beribadah kepada-Mu!” (Hadith riwayat Muslim, No: 2654, at-Tirmizi, No: 3522, Ibn Majah, No: 199, Ahmad, No: 6281, 16972) 

Dalam riwayat at-Tirmizi: Adalah Rasulullah SAW dalam kebanyakan doa baginda adalah;

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ

“Wahai Zat yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu.”
Dalam riwayat Ibn Majah pula: Dan Rasulullah SAW berdoa:

يَا مُثَبِّتَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قُلُوبَنَا عَلَى دِينِكَ

"Wahai Zat yang meneguhkan hati, teguhkanlah hati kami di atas agama-Mu."

Matan Hadith:

عَنْ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: اللَّهُمَّ مُصَرِّفَ الْقُلُوبِ صَرِّفْ قُلُوبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ
]التخريج: صحيح مسلم ,كتاب الْقَدَرِ , بَابُ تَصْرِيفِ اللَّهِ تَعَالَى الْقُلُوبَ كَيْفَ شَاءَ , حديث رقم 2654, عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما[
وَفِي رِوَايَةِ التِرْمِذِي: كَانَ أَكْثَرُ دُعَائِهِ: يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ
وَفِي رِوَايَةِ إِبْنِ مَاجَه : وَكَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: يَا مُثَبِّتَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قُلُوبَنَا عَلَى دِينِكَ
 
 
Pengajaran Hadith :
 
  1. Sesungguhnya al-qalb (hati) itu berasal daripada perkataan ‘taqallub’ yang bermaksud kerap bertukar (berbolak balik). Hati diumpamakan seperti bulu di atas pokok yang berubah-ubah ketika ditiup angin. Ia juga berbolak balik diumpamakan lebih cepat daripada air yang mendidih dalam periuk.
  2. Begitulah fitrah hati yang cepat berubah dan bertukar antara baik dan jahat, antara kebaikan dan kejahatan. Maka berhati-hatilah dalam menjaga apa yg ada dalam hati agar tetap berada atas kebaikan. Sesungguhnya penglihatan, pendengaran, persekitaran, pergaulan dan apa yang dimakan atau diminum serta dibaca oleh seseorang mampu menyebabkan hati itu berubah-ubah dengan izin Allah SWT. Namun, Allah SWT jua yang memberikan ilham dan ikhtiar kepada hamba-Nya untuk memilih jalan bahagia ataupun sengsara. Seseorang Muslim dituntut agar memohon hidayah kepada Allah SWT sekurang-kurang sebanyak 17 kali sehari (dalam solat).
  3. Rasulullah SAW sendiri sentiasa memohon kepada Allah SWT agar diteguhkan hati dalam melaksanakan ketaatan dan beragama kerana hidayah itu adalah milik Allah SWT. Jika Allah SWT berkehendak (untuk menjadikan hati seseorang sesat) maka ia akan disesatkan-Nya dan jika Dia berkehendak (menetapkan iman seseorang) maka akan diteguhkan di atas petunjuk-Nya. Justeru, berdoalah agar Allah SWT meneguhkan hati dan tidak memalingkannya daripada rahmat dan hidayah-Nya.
 
Sumber Rujukan :
 
  1. Kitab Sahih Muslim
  2. Kitab Jami’e at-Tirmizi
  3. Kitab Sunan Ibn Majah
  4. Kitab Musnad Ahmad
  5. Kitab Sahih Muslim bi Syarh al-Nawawi
  6. Kitab Mirqatul Mafatih Syarh Misykatul Masobih Li al-Syeikh ‘Ali al-Qari
 
SUMBER : JAKIM
 
 
 

Thursday, 3 January 2019

Ranking Alexa 3 JAN 2019




Ranking Terdahulu : 27 DIS 2018

Global Ranking : 4,817,669
Rank in Malaysia : Tiada Ranking


Ranking Terkini : 3 JAN 2019

Global Ranking : 4,587,342 ( Naik 230,327 )
Rank in Malaysia : 48,126
 
Alhamdulillah. Ada sedikit peningkatan.. Rank dalam Malaysia pun dah mulai nampak.. Syukur.. Terima kasih sahabat2 blogger yang tidak jemu2 singgah kat sini.. Sedikit sebanyak membantu meningkatkan ranking blog ni.. Terima kasih banyak2.. Penguat semangat berblog.. ^_^
 
 
SUMBER : Ranking Alexa
 
 

Wednesday, 2 January 2019

TGLB Blog List Jan-Jun 2019

https://thegreylinesbetween.blogspot.com/2019/01/tglb-segment-blog-list-for-first-half.html 

Jom terjah masuk bloglist TGLB.. ^_^

 

Bloglist Exchange Segment by Abam Kie

http://www.zukidin.com/2019/01/bloglist-exchange-segment-by-abam-kie.html 

JOm kita terjah masuk dalam bloglist Abam Kie..

Jangan tunggu lama..

Join jangan tak join.. hehe

 

Giveaway SemakanOnline.com Di Mialiana.com


Pembayaran Bantuan Sara Hidup 2019 atau BSH 2019 fasa pertama akan dibuat pada 28 Januari nanti. Bantuan tersebut dijangka memanfaatkan lebih 4.1 juta penerima di seluruh Malaysia. Terdapat lima jenis kategori bantuan untuk pembayaran BSH kali ini. (rujuk gambar di bawah)


Pembayaran pertama akan dibuat sebanyak RM300 untuk setiap isi rumah. Baki bayaran BSH yang akan disalurkan pada fasa kedua dan ketiga akan menggunakan kaedah baharu seperti yang diumumkan dalam Belanjawan 2019. Urusan kemaskini BSH 2019 akan dibuka semula dalam tempoh terdekat. Setiap penerima wajib kemaskini permohonan masing-masing sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh 3 tahun. 

Untuk maklumat lanjut layari portal Bantuan Sara Hidup di https://bsh.hasil.gov.my



Giveaway ini dianjurkan oleh SemakanOnline.com dengan kerjasama Mialiana.com. Hadiah wang tunai sebanyak RM350 untuk dimenangi. Sila klik SINI untuk join.

Read more: http://www.mialiana.com/2019/01/giveaway-semakanonlinecom-di-mialianacom.html#ixzz5bQXiVvnY

Jagalah kedua ibu bapa



"Kalau dahulu ibu bapa bersusah payah memberi segalanya kepada kita, sesudah dewasa jagalah mereka.."


Masihkah kita ingat?

Masihkah kita ingat sewaktu kita dilahirkan, siapakah insan yang paling gembira di muka bumi ini? Ibu dan bapa kita.

Masihkah kita ingat, siapa yang memerah keringat untuk menyediakan keperluan harian kita dari kecil lagi? Sedia susu, pampers, pakaian, makan minum, pendidikan dan lain2 lagi.. Ibu dan bapa kita.

Masihkah kita ingat, siapa yang selalu ada semasa senang dan susah kita? Ibu dan bapa kita.

Hari ini kita telah dewasa. Sudah masa kita bekerja dan membantu mereka. Meringankan beban dan keringat yang pernah mereka sumbangkan untuk membesarkan kita. Namun ada lagi yang masih mengharapkan WANG RINGGIT dari orang tuanya. Malah lebih memalukan mengharapkan orang tuanya untuk memberi nafkah kepada anak mereka. 

Ejulz tahu bukan senang nak mencari kerja sekarang ni. Lebih2 lagi orang seperti ejulz yang tidak berpelajaran tinggi. Tapi bagi ejulz itu bukan satu alasan untuk kita duduk goyang kaki di rumah dan mengharapkan wang ringgit orang tua kita. Kesian.. Dah lama mereka menyara kita hinggalah kita habis sekolah. Dah berkahwin dan beranak pinak pun takkan la masih nak mengharapkan mereka.

Kalau tidak mampu memberi kemewahan kepada mereka, cukuplah dengan tidak menyusahkan mereka lagi. Berbelanjalah ikut kemampuan.. Yang mampu bekerja, bekerjalah untuk memberi nafkah kepada isteri dan anak2.. Janganlah kerja 2 hari lepastu berhenti.. Dapat kerja lain lagi 2 hari lepastu berhenti..


#Peringatan buat ejulz sendiri


**Gambar dari sumber GOOGLE.. Tiada kena mengena dengan artikel ini.. Hanya untuk menunjukkan pengorbanan seorang ayah dan kasih anak kepada ibunya..


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...