Skip to main content

Diari Kesyukuran???

Diari kesyukuran?? ape tu? yang ejulz tahu diari harian. xKisah laa diari sendiri ke diari bos.. almaklumlah jadi PA ni kene rapat ngan diari bos.. ape yg bos buat semua catat..  bengkel? kursus? perbincangan?meeting situ? meeting sini? cuti pun catat jugak.. haHa. tapi kal0 nak buat diari sendiri tu berat sikit laa.. almaklum laa ejulz ni pun bukan rajin sangat.. dulu2 ade laa buat diari bajet harian.. berkesan? memang berkesan ejulz cakap kat k0rang.. korang boleh berjimat dan kontrol perbelanjaan harian korang.. bila dah catat hari2 tu korang boleh agak berapa jumlah belanja sehari.. bila rasa harini dah terlebih gune, esok cuba kurangkan.. camtu la cara ejulz dulu.. dah lama x amalkan.. ni nak amalkan balik laa.. bende baik bagus diamal. betul x?

tapi bukan diari bajet yg ejulz  nak share kat sini.. ejulz nak kongsi diari kesyukuran yg ejulz baca kat iMotivasi.. di situ empunya iMotivasi kongsi 4 langkah bagaimana membina diari kesyukuran.

salah satu langkah die adalah.:

 Tulis 100 perkara yang Anda syukuri hari ini. untuk permulaan hari pertama 10 perkara. Hari kedua 20 perkara.

ejulz syukur sangat hari ni;
- diberi peluang hidup di muka bumi Allah ini lepas dimatikan sementara aka tido..
- selamat. hampir2 nak excident dgn bas kat Sg. Besi..
- dapat sarapan makanan makcik thai.. maksud ejulz x kebulur laa.. hiHi
- dapat menang main carrom masa rehat tadi..
- dapat bos yang baik hati.. wpun org kata dia garang.. tapi ngn ejulz dia xpenah marah..
- sebab x dapat panggilan "panas" arini.. heHe

lepas kita catat, cuba kita hayati setiap patah perkataan yg ditulis.. mungkin dgn cara ni akan mendekatkan lagi diri kita kepada Allah s.w.t dan mensyukuri nikmat yg Dia berikan.. insyaallah..

lain2 tu rajin2 la baca iMotivasi k..



salam, dari ejulz..  

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)