Skip to main content

Mari belajar bahasa Sarawak - Part 11

oK, pada entry lepas ejulz kongsi perkataan ayam dalam bahasa sarawak.. ape dia ayam dalam bahasa sarawak? heHe.. ingat ke tak ni.. hehe.. kalo x ingat tengok entry bawah tu.. hehe

ayam dalam bahasa sarawak adalah MANOK..

oK, arini ejulz ada perkataan yg hampir sama dengan MANOK..

agak2 kalo perkataan MANOK dibuang huruf 'N', ape jadi ek? hehe

kalo huruf 'N' pada perkataan MANOK dibuang mesti laa jadi MAOK kan?..

ok, arini ejulz nak kongsi perkataan MAOK dalam bahasa sarawak..

MAOK adalah......

MAHU..

kadang2 org sarawak akan guna singkatan bagi perkataan MAOK.. singkatannya adalah MOK.. beza dia xde huruf 'A' je..


contoh ayat :

1. Mak, kamek mok makan manok panggang..
(Mak, saya mahu makan ayam panggang..)


ok, sekian saja sesi pembelajaran bahasa sarawak arini.. Rasa nak buat Segmen : Kuiz Bahasa Sarawak la pulak.. kompom ramai xnak join.. sebab susah sangat.. heHe



Comments

  1. Owh...wah besh2..maok lagi maok lagi..

    ReplyDelete
  2. kat sabah, ayam dlm bhsa bajau ialah MANUK.. nana owg sabah brbangsa bajau,hehe..
    terima kasih sudi sggh blog nana.. :)

    ReplyDelete
  3. ekkekek lucu bila cuba sebut tuu :)

    ReplyDelete
  4. susah la ejulz..akak tak pandai bahasa sarawak.mesti kalah klu join segmen..hehe

    ReplyDelete
  5. hehhehe....
    dengar kawan cakap pun dah xfaham...

    sabah ok ckit..sarawak mmg xfhm lgsg la..heheh

    ReplyDelete
  6. mok juak manok panggang..haha

    ReplyDelete
  7. KizZ : waaa.. pandainyer.. hehe

    ReplyDelete
  8. Cik Nurul : xde laa.. ni sesi pembelajaran bhs swak je.. kalo kuiz xkan bagi jawapan.. heHe

    ReplyDelete
  9. Cik Nurul :sama2.. owh.. hampir sama ek.. manok n manuk.. hehe

    ReplyDelete
  10. kak ieda : xpe.. slow2 kak..heHe

    ReplyDelete
  11. kak LM : heHe.. senang je.. kalo ejulz buat kuiz pun ambik word yg penah ejulz bgtau kat entry2 lepas.. heHE.. review je.. hehe

    ReplyDelete
  12. ILA HonEyBuNNy : sebenarnye lebih kurang sama je.. mungkin cakap cepat sangat kot.. hehe

    ReplyDelete
  13. tieykah : kurang sopan bunyi majoh ya.. hehe

    ReplyDelete
  14. Kathy Tuah : beli drik pun.. :P

    ReplyDelete
  15. Niena Pengembara Ilahi : ejulz sendiri pun xpenah makan.. kalo x silap ayam pasuh nama dia..

    ReplyDelete
  16. ohoooi~~ bahasa sarawak lebih kurang macam bahasa sabah :)

    ReplyDelete
  17. kalo blogger sarawak mesti join punyeee ;)

    ReplyDelete
  18. ye ke? nape sy x faham bhs sabah ek.. heHe.. boleh tangkap sikit2 je.. hehe

    ReplyDelete
  19. BENA : kalo nak buat pun, syarat pertama ; HANYA KEPADA BLOGGER2 KELAHIRAN NEGERI LAIN SELAIN SARAWAK.. heHe

    ReplyDelete
  20. Cik Bambam : ok.. ejulz tgh crik word g ni.. heHe

    ReplyDelete
  21. Ct Aja : tengok la kalo bnyk pmintaan. heHe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)