Skip to main content

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 10

salam semua..

ada tengok rancangan Maharaja Lawak Mega x? boleh tahan laa otai2 buat lawak.. contohnya Jalil Hamid.. selamba je kan..


kalo cite pasal Jalil Hamid mesti akan terbayang ayam kan.. heHe


ok, kali ni ejulz nak kongsi AYAM dalam bahasa Sarawak.. Ayam dalam bahasa Sarawak adalah :

MANOK

Jom makan "MANOK" panggang.. heHe



Comments

  1. hehehe..dalam basa jawa pon manok ni ayam..mcm pelik gak nape leh sama..??

    ReplyDelete
  2. nyaman ya mun makan manok panggang..haha

    ReplyDelete
  3. eszyamin : owh.. ye ke? mungkin mmg asal dari jawa kot.. mane tau dulu2 ada org jawa mnetap kat swak.. hehe

    ReplyDelete
  4. Kathy Tuah : feberet ya.. heHe

    ReplyDelete
  5. nak makan MANOK golek..hiihihihi

    ReplyDelete
  6. aah lah pelik je manok tuu dik

    ReplyDelete
  7. hehehhe....ayam ohh ayam ja...ngeh3

    ReplyDelete
  8. lwk dia selamba, blh tahan..sma mcm adlin

    ReplyDelete
  9. tangkap itu manok...............hehe

    ReplyDelete
  10. hahaha,,

    jum makan manok KFC :)

    nak lagi ilmu sarawakk :)

    ReplyDelete
  11. manok is ayam..

    ayam is manok..

    sedapnya bha tu manok panggang..

    ReplyDelete
  12. manok goreng . nasi manok. hehehe ;) manok panggang ;)

    ReplyDelete
  13. hahaha

    manok tu word mula2 kmk belajar

    ReplyDelete
  14. Ct Aja : perghh! manok golek.. makan sampai tergolek2.. hehe

    ReplyDelete
  15. ILA HonEyBuNNy : manok ohh manok.. hehe

    ReplyDelete
  16. Niena Pengembara Ilahi : betul tu.. otai selambe.. hehe

    ReplyDelete
  17. liyana : tangkap manok ya.. polah sate (tangkap ayam tu.. buat sate) hehe

    ReplyDelete
  18. ir yien 9897 : jom kfc.. hehe.. insyaallah.. kalo ada benda nak tau g tanya je k..

    ReplyDelete
  19. kajaharuna : kalo org swak nk bgtau makan tu sedap kitorang selalu guna word 'nyaman'..

    nyaman manok panggang ya.. hehe

    ReplyDelete
  20. BENA : manok goreng, manok panggang ok.. nasi manok x penah dengar.. hehe

    ReplyDelete
  21. tieykah : mesti suka makan manok tok.. hehe

    ReplyDelete
  22. Daddylicious : haa.. macam mane.? hehe

    ReplyDelete
  23. kak LM : manok masak kicap.. hehe

    ReplyDelete
  24. nasi manok tu . nasi ayam la . hihihihihi

    ReplyDelete
  25. org swak kalo nak order pun kata 'nasik ayam'.. xdenye istilah 'nasik manok'.. heHe

    ReplyDelete
  26. ahsfantasy24 : pegi je la sana.. makan angin...heHe

    ReplyDelete
  27. ye ke ? lepastuh oder nasi ayam . nasi ayam la eh ? hhihihi ;)

    ReplyDelete
  28. aah.. nak order, bgtau nasik ayam je.. kalo order nasik manok nnti kene gelak pulak.. heHE

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)