Skip to main content

Posmen 'tangan panjang' ?

Takde perkataan yg dapat menggambarkan perasaan ejulz bila dapat tahu bertuah dlm satu Give Away. Syukur sangat2. Bukan selalu dapat menang ni.. hehe..

Apa kene mengena menang GA dengan Posmen 'tangan panjang'?

Bukan niat ejulz nak memburuk2kan posmen. Ejulz tahu kebanyakan posmen2 ni menjalankan tugas dengan amanah dan dedikasi.. Tapi kerana nila setitik rosak susu sebelanga. Ada segelintir yang tidak bertanggungjawab tidak menghantar barang2 ke destinasi yg sepatutnya.

Kalau nak fikir logik, dari awal hingga akhir proses pengeposan barang/surat x jatuh ke tangan orang lain. Kakak ejulz kata tadi posmen tinggalkan surat depan rumah. Kakak ejulz terus ambik surat tu sebelum posmen tu pegi jauh. Masih nampak lagi posmen tu masa kakak ejulz ambik surat tu. Jadi, xde la pihak ketiga yg gatal tangan ambik barang dlm sampul tu. Bila kakak ejulz tgk surat tu dah koyang kat belakang dan xde apa2 dlm tu.. Ermmm.. sabar je laa sebab bila ejulz search google banyak lagi kes2 kecuaian ni berlaku yang melibatkan ribuan ringgit pun ada. Antaranya :








Comments

  1. Lahaiii...kenapa camtu...tak jujur sungguh..xpela..anggap jela bukan rezeki...InsyaAllah ada yg lagi baik utk ejulz ye :)

    ReplyDelete
  2. alahai,,awat smpai cmtu sekali...ejulz byk2 kan bersabar yee..satu hari nnt depa akn sedar jugak prbuatan nie salah...

    fyi nice background,nmpk beno rose lama xmai jengah blog ejulz kan =P

    ReplyDelete
  3. eeiii.. mmg dasar tangan panjang!

    ReplyDelete
  4. pekerja macam ni patu dibuang kerja terus -_-

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)