Skip to main content

Kerja kene rajin & ikhlas

Ustaz Don Daniyal kata:


"Jika gaji kita RM 5000 tetapi kita kerja kuat seperti gaji RM 20000, Allah SWT akan berikan beza RM 15000 itu samada dalam bentuk duit, anak soleh, hidup bahagia dan lain-lain.

Jika gaji kita RM 5000 tapi kita kerja malas macam gaji RM 2000, beza RM 3000 itu Allah akan tarik samada dalam bentuk kecurian, kesusahan, anak nakal dan seumpamanya."

Sebab itulah semua mereka yang berjaya mempunyai tabiat "Give More" kan.. Firman Allah SWT dalam Al-Quran pun ada mengatakan yang Allah sukakan umatnya bersungguh2 bila melakukan sesuatu pekerjaan yang baik. Wallahualam..


Sama2 kita berusaha dan berjaya dunia akhirat. Amin~ dipetik dari Prof Dr Muhaya..


Dalam petikan kata2 Ustaz Don Daniyal kat atas tu dah menunjukkan betapa Allah sukakan umatNya bersungguh2 dalam melakukan pekerjaan. Ejulz pernah dengar satu ayat tp ejulz pun x sure tu petikan hadis @ firman Allah.. Ilmu agama ejulz masih cetek sgt2.. bagi yang tau kongsi2 la ilmu ngan ejulz k.. :) ok, ayat tu lebih kurang berbunyi, "Beribadahlah kamu seolah2 kamu akan mati esok hari, bekerjalah kamu seolah2 kamu akan mati seribu tahun lagi.." lbh kurang camtu la bunyinye.. hehe. kalo silap tolong betulkan k.. :)


#Alhamdulillah, dapat APC lagi.. :)



Comments

  1. betul tu ayu sokong..yg penting keberkatan..kalau tak da berkat mmg tak kemana duit itu ;-)

    ReplyDelete
  2. duit yg berkat ;p

    kdg2 kalau gaji sikit pun org tu akan rasa byk coz duit tu berkat & n die bersyukur..

    kalau duit x berkat & org x bersyukur tu..tak sedar pun duit die hilang nth kmana...

    ReplyDelete
  3. takutnyee kalau kita x perasan semua itu kan dik .. huhuh

    cth kat opice nie .. penat ngadap kerja, nak jugak layan blog , sbb yg lain2 layan fb kan ;)

    ReplyDelete
  4. so, jangan nak curi tulang.
    wt keja dgn leklok....^^

    ReplyDelete
  5. wahh..dpt APC?? tahniahh.. so harus keja keras gik..(^_^)

    ReplyDelete
  6. are_lin@yu : betul tu yu.. :)

    ReplyDelete
  7. ♥ wawawawa ♥ : betul tu.. dulu ejulz penah keje sbg sale assisstant kat market.. ada la abg tu rajin OT.. wpun gaji kecik tapi dia mampu sara hidup keluarga dia.. ada yg kerja gaji besar tp x mampu nak sara hidup bini sorang je.. hehe

    ReplyDelete
  8. betul tu kak ieda.. tp apa yg penting niat pergi kerja kerana Allah n cari rezki halal utk sara hidup n family.. kalau smua kerja dh settle xsalah kalo bukak kejap kot.. hehe

    ReplyDelete
  9. happy eim : hehe.. okey.. :P

    ReplyDelete
  10. ~Sweet Honesty~ : alhamdulillah.. kmk ng x sangka dlm masa 5 thn bok berkhidmat dh dpt 2 kali.. ne ndak org nak bkhidmat bpuluh2 tahun jeles ngga kmk.. sa bsalah juak.. tp ne gaya dah org berik.. bukan kmk mintak pun.. hehe

    ReplyDelete
  11. yup..betul...rezeki ni datang dari pelbagai bentuk..kebahagiaan kita pun salah satu rezeki dari Allah jugak.

    :)

    ReplyDelete
  12. semoga apa jua kerja yg dilakukan diberkati amin... itu adalah yg sebaik²nya.. tahiah dapat APC...

    ReplyDelete
  13. kocix! : hehe.. betoi.. betoi.. hehe

    ReplyDelete
  14. •♥ Myra ♥• : betul tu.. mgkin ada yg x dpt kebahagiaan tp dpt rezki dlm bentuk lain.. dan sebaliknya.. :)

    ReplyDelete
  15. Masya : amin.. makaseh.. :)

    ReplyDelete
  16. buat kerja dgn penuh ikhlas, dan amanah itu perlu untk mcari berkat dan redha ALLAH...anyway tahniah dapat APC!

    ReplyDelete
  17. betul tu... kita kne bersungguh2 dlm sesuatu perkara... org yg tak brsungguh2, sgt tak disukai oleh Allah...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)