Skip to main content

Ciri-ciri bos yang baik?

Timbul persoalan dari fikiran ejulz. Apakah ciri2 bos yang baik. X kira la kerja apa sekalipun. Kerja kerajaan maupun swasta. Jika korang jumpa bos yang hanya nak tau kerja di bawah seliaannya sahaja yg siap dan tidak memberi peluang kepada pekerja bawahan untuk mencari pengalaman yg lebih luas, bagaimana perasaan korang? Macam  mana nak mengadap bos2 yg berperangai macam ni?

Dalam kerjaya pengalaman amat penting. Tetapi bila sudah mendapat peluang untuk mengembangkan pengetahuan dan pengalaman, bos x beri kebenaran. Sedih sangat jumpa bos camni. Dalam kerja perlu kerjasama dari orang luar, tapi bila orang luar memerlukan tenaga bantuan dia x beri. Macam mana la rasa dia kalau suatu hari dia perlukan kerjasama org luar, tapi diorang x bagi kerjasama. Kalau macam tu la perangai, x mustahil satu hari nanti org pun xkan bagi kerjasama.

Dalam hidup kerjasama amat penting. Saling faham memahami. Tapi kalau jumpa bos yg pentingkan diri,motivasi pekerja yg cemerlang pun boleh hilang... ermmm. Apa la nasib.





#Jangan lupa join segmen ejulz k. Klik SINI. 

http://kampung-kameq.blogspot.com/2015/04/segmen-ucapan-hari-lahir-buat-si-lala.html

Comments

  1. sabar ye ejulz ... itulah sebahagian dari kehidupan berkerjaya. Walaupun bos tak supportive, jangan jadikan ia penghalang untuk kita melakukan yang terbaik dalam kerja.

    Tapi kan .. kalau dapat bos yang boleh diajak kuar minum makan bersama itu lagi best kan hehe

    ReplyDelete
  2. betul tu hati lain2.. rambut je sama hitam.

    ReplyDelete
  3. Kenapa Ejulz? Bos tak bekerjasama ke?.....Namanya pun boss, semua benda depa nak kena jawab tu yg ketat sikit tu agaknya

    ReplyDelete
  4. so far kmk lom jumpa gik bos kedak ya
    cuma pernah dpt gos gaok
    seram sejuk munnya dah nunggah masuk bilit, nang ada jak kesalahan kita

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)