Skip to main content

Dr Amalina Bakri Dedah 4 'Rahsia' Mudah Untuk Fasih Berbahasa Inggeris

Image result for amalina bakri 2004

Siapa tidak kenal dengan NUR AMALINA CHE BAKRI anak kelahiran negeri Kelantan tapi menetap di Johor ni. Gadis cerdik yang cemerlang dalam SPM yang kini telah bergelar seorang doktor. 

Dr. Amalina baru-baru ini berkongsi tips2 untuk fasih berbahasa Inggeris. Beliau menyarankan agar pengguna twitter yang ingin mahir berbahasa inggeris agar add https://twitter.com/thealphafoxtrot di twitter kerana beliau adalah cikgu bahasa inggeris.

1. Perlu ada keyakinan dalam diri untuk berbahasa Inggeris di khalayak ramai

2. Berkomunikasi melalui media sosial untuk menghubungi rakan di luar negara. Antara teknik yang sangat bagus!

3. Tonton program TV dan filem Inggeris, dengar muzik dan praktik Bahasa Inggeris. Ianya sangat membantu!

4. Step terakhir adalah untuk kita berlatih dan terus berlatih! Dekatkan diri dengan rakan-rakan yang fasih dalam berbahasa Inggeris.



Image result for amalina bakri kejayaan

Image result for amalina bakri kejayaan

Semoga bermanfaat kepada kita semua.. Terima kasih Dr. Amalina..



Comments

  1. So i think i should start using English from now on la ye..haha

    ReplyDelete
  2. nice sharing
    lets start now to write and speak in English
    can? haha

    ReplyDelete
  3. nice sharing! All this while I just use method no 3 and yessss it works :D

    ReplyDelete
  4. Kena start speaking la lepas ni.salah grammar pun kena practise

    ReplyDelete
  5. Learn more speak more.Practice make perfect. hahahah

    My latest entry : Cara Semak Tracking Gdex Online

    ReplyDelete
  6. Nice sharing... I hope one day I also can speak English...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)