Iklan

My Blogger My Blogger My Blogger My Blogger My Blogger My Blogger

Tuesday, 27 February 2018

Budak berpakaian seragam sekolah merokok

Pagi tadi dalam rintis2 hujan seperti biasa ejulz 'merempit' ke tempat kerja.. Rempit 60-70 km/j je.. layan licin mmg x berani la bawa laju2.. hehehe

Nak dijadikan cerita, berhenti kat traffic light nampak la 2 orang budak sekolah hisap rokok atas motorsikal. Dah la x pakai helmet..  Antara persoalan yang bermain di minda ejulz:

1. Mak bapak diorang tahu x diorang ni merokok?
2. Duit beli rokok hasil titik peluh diorang sendiri ker duit mak bapak?
3. Kat sekolah sekarang ni cikgu2 boleh ambil tindakan x terhadap budak2 mcm ni? (Kalau dulu2 terhidu je bau rokok kat mulut mmg kene sebat la)
4. Pihak berkuasa seperti pihak polis @ lain2 boleh ambil tindakan x terhadap budak2 mcm ni? (Kalau dulu2 pernah dgr budak2 bermasalah macam ni kene tahan kat balai dan minta mak bapak ambil. Baru tahu perangai anak macam mana)

Ermmmm.. terlintas di fikiran ejulz bila tengok budak2 macam ni.. harap2 anak2 kita nanti xda la buat perangai macam ni.. Amin.. Sedih jugak tengok anak2 muda macam ni. Mak bapak susah payah cari duit untuk belanja anak2 ke sekolah, duit tu dia guna beli rokok.. sedih sangat..


20 comments:

  1. cikgu sekarang susah nak tegur
    tegur lebih sikit karang mak bapa marah lak
    tu lah masalah undang2 sekarang
    haha

    ReplyDelete
  2. Tindakan disiplin dah tak boleh nak buat jadi berleluasa la gejala buruk ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikgu pun dh x berani nak lebih2 sbb undang2 pelik

      Delete
    2. Itulah ejulz... Habis la anak2 masa depan nanti...

      Delete
  3. Budak-budak sekarang susah sikit nak ditegur. Nanti karang kita juga dipersalahkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. ikut hati nak je sepak budak ni. tkut kita pulak disalahkan..

      Delete
  4. Pernah mengajar budak-budak sekolah menengah dulu, memang susah sikit nak tegur diorang ni..tahap lawan cikgu tu biasa je..aish

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dulu2 pelajar takut kantoi ditangkap merokok

      Delete
  5. budak sekarang?hurm ditegur kita yg kne marah balik..parents apatah lagi..tak bole tegur lgsg anak mereka..mujur la kat skool AD skrg boleh je tegur murid murid..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bgs la kalau mcm tu.. segelintir parents rasa anak diorang baik sepanjang masa.. ckgu pulak dipersalahkan

      Delete
  6. Inilah antara cabaran membesar dan mendidik anak2 zaman sekarang. Tak sama langsung dah dengan zaman mak ayah bedarkan kita dulu. Kadang2 timbul rasa risau di hati. Semoga Allah pelihara anak2 kita supaya sentiasa berada dalam landasan yang baik2.

    ReplyDelete
  7. Budak budak sekarang tak tahu menakut.kang tegur kita balik kena bash.nak salahkan siapa?nak merokok terpulang tp buka dulu uniform sekolah tuh kan

    ReplyDelete
  8. kesiannya la kan...mak ayah anta skolah, diorg sia siakan pulak..hmm....

    ReplyDelete
  9. Sayang ya masa remaja dah rosak mcm ni. Alahai.. nauzubillah Minta dijauhkan jd pd anak sendiri

    ReplyDelete
  10. Cabaran bila membesarkan anak.. Harapnya anak-anak kita tidaklah berperangai sebegini.. Aamiin.. Cikgu nak ambil tindakan lebih-lebih pun tak boleh dah sekarang ini..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...