Skip to main content

IBU buang anak dari tingkat 18???

Tina, 8 tahun, di suruh oleh ibunya untuk menjaga adiknya yang sedang bermain, kerana ibunya sedang memasak.   
Ketika sedang bermain, bayi adiknya itu memakan suratkhabar hampir habis 1 halaman. Tina sangat terjut dan takut dimarahi oleh ibunya... 
Tina : "Ibu.... Adik makan surat khabar sampai hampir habis!". 
Ibu : "Apa?!"
Dengan terkejutnya dan sambil berlari.. si ibu merebut sisa suratkhabar yang ada. Lalu dengan senyum si ibu menjawab....
Ibu : "Emm.. biarkan lah dia.. ibu ingatkan suratkhabar hari ni..".



Hehehe.. tajuk entry xde kene mengena pun.. hehe. Mungkin ramai dah baca cerita lawak ni kan? Ejulz bukan apa. Just nak kupas pengajaran yang dapat kita ambik dari cerita ni.. seperti mana kita maklum, kes2 buang bayi selalu je keluar di akbar2.. kenapa perkara2 sebegini slalu berlaku? x sayangkah diorang dengan darah daging mereka sendiri? Siapa yang patut dipersalahkan dalam hal2 seperti ini? Adakah si lelaki yang lepas dapat yg 'sedap' lepas tu tinggalkan? Atau si perempuan yang hanyut dibuai pujuk rayu lelaki yg kononnya sanggup sehidup semati? Sama2 la kita fikirkan.. harap2 adik2 di luar sana, jauhi perkara2 yg dilarang. Ejulz bukanlah seorang yg baik utk buat entry sebegini tapi ini juga untuk peringatan diri ejulz sendiri..

*harap2 ibu2 di luar sana sayangi la anak anda lebih dari surat khabar hari ini. hahaha :P



Jangan lupa like page ejulz ni k kalau sudi.. ^_^ [Ketawa bersama, menangis bersama]

Comments

  1. terkena sangatlah ini,..ingatkan dia cmpk plk anak dia 8 thn itu,..akibat amarah,...aduhhhh

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. aah.. rasanya ramai dah baca cite lawak ni kot.. hehe.

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)