Skip to main content

Petang semalam punya cerita



Semalam tak tak be sihat. Pening2 je rasa kepala. Ni pun masih rasa pening. Semalam balik kerja wife ajak temankan anak jalan2 kat kampung. Pegi lorong belakang rumah yang jarang kereta dan motorsikal lalu lalang. Seronok budak2 ni. Jarang jalan2 pusing kampung. Ejulz masa kecil dulu besar ni dah selalu kena suruh beli barang kat kedai. Hehe. Kadang2 kesian juga kat kat budak2 ni. Life diorang kat rumah main phone je. Ye la kan zaman sekarang dah berubah. Bukan sahaja berubah dari segi teknologi tapi kes jenayah pun dah bertambah. 

Semoga keluarga kita semua sentiasa dilindungiNya. Amin


Comments

  1. seronok tu ejulz menikmati udara segar kampung kan :)

    ReplyDelete
  2. jalan-jalan hirup udara segar, moga cepat sihat ejulz

    ReplyDelete
  3. Sekali sekala dapat menghirup udara segar, memang best

    ReplyDelete
  4. semoga cepat sihat ye.. kita dulu besar2 macam tu memang kena suruh ke kedai je. asal petang je memang kena suruh g beli pisang goreng

    ReplyDelete
  5. Bestnya dapat jalan-jalan kat kampung.

    ReplyDelete
  6. Indah dan segar suasana kampung.
    Pasti hilang rasa sakit kepala tu

    ReplyDelete
  7. Aamiin.. seronok sesekali dapat jejalan camtu. Tapi kalau setiap hari lagilah kan

    ReplyDelete
  8. Budak-budak zaman sekarang nie asyik main game je... Konda kondi pun mereka tak kenal... asyik terperuk dalam rumah je...

    ReplyDelete
  9. Bersenam tu penting bg menguatkan badan dan organ dalaman..segarnya udara dikmpng😗

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)