Skip to main content

Tips Mencari Kerja

1. Kerja sebagai ibadah
Sentiasa bermotivasi untuk mendapat pekerjaan. Kenapa perlu ada pekerjaan? Tujuan untuk mendapat pekerjaan bukan sahaja untuk masa depan sendiri, tetapi sebagai tanggungjawab kepada ibu bapa dan keluarga.

2. Tidak memilih pekerjaan
Jangan terlalu memilih pekerjaan. Buatlah apa2 sahaja jenis pekerjaan asalkan pendapatannya dari sumber yang halal. Tidak salah jika kita mencari pekerjaan yang lebih sesuai dalam masa yang sama untuk kemajuan kerjaya kita.

3. Sentiasa peka dengan isu-isu semasa
Mengetahui isu-isu semasa ni penting bagi memudahkan kita dalam sesi temuduga.

4. Berpakaian kemas semasa temuduga
Sentiasa berpakaian kemas semasa menghadiri temuduga. Janganlah semasa temuduga pakai seluar pendek. Pakai selipar. Kene laa pakai pakaian yang bersesuaian.

5. Berpenampilan segak.
Selain dari berpakaian kemas, penampilan diri juga perlu dijaga. Sebagai contoh, rambut pendek dan disikat kemas bagi lelaki. Dan perempuan semestinya bertudung bagi yang beragama Islam dan rambut diikat kemas bagi yang bukan Islam.

6. Persediaan dokumen
Membuat persediaan resume, salinan sijil dan sijil asal semasa temuduga. Pastikan resume lengkap dan mengikut format resume terkini. Sediakan salinan sijil-sijil yang berkaitan secukupnya dan jangan lupa buat cop salinan diakui sah oleh individu2 bertanggungjawab. Sbg contoh penghulu, ketua kampung, pejabat daerah dan lain2.

7. Korang rasa ada tips2 lain yg korang rasa sesuai. Sila komen. ^_^


Hindarkan diri dari:

1. Terlalu memilih pekerjaan aka berlagak dengan pencapaian akademik yang ada.




Comments

  1. Aduh, setakat ni semua interview saya fail ):

    ReplyDelete
  2. tips yg bagus :)..tips ilangkn nebes time interview gney plak oo :O

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)