Skip to main content

!!!!!!!!!!!!!!!!

MARAH!!!.. MARAH!!!.. MARAH!!!..

Pengertian "MARAH":
Menurut kamus Dewan Bahasa & Pustaka, marah adalah (kata kerja)

Bersinonim dengan murka, meradang, memberang, gusar, bengis, bengkeng, berangsang, memberangsang, menyerangsang, jengkel, menyebat, mendidih, menyirap, meredap, merengus, mengamuk, panas hati, sakit hati, terbakar naik geram, naik angin, naik darah, naik hantu, naik minyak, naik palak, naik panas, naik setum, naik seh, hangus hati, hangus dada, tersirap hati, merah telinga, menepuk dada, bermengkal hati, menyangkak hati, jaki, murih, sengiang, mengambek, merampang, mendongkol, palak, meranyuk;,



Kata Terbitan : memarahi, memarahkan, kemarahan, pemarah,

Puisi:
Keledek merah pucuk meranti,
Masak lemak tengah hari;
Sanak marah saudara benci,
Biarlah hamba membawa diri.

Peribahasa:
Terkena pada ikan bersorak,
terkena pada batang,
masam.

Bermaksud
Ketika untung bersuka-ria, waktu rugi marah-marah. (Peribahasa lain yang sama makna: Tersaukkan ikan, suka; tersaukkan batang, masam).
__________________________________________________________________

Pagi2 dah marah.. spoil mood g keje je.. arghhhhhh!!!!

Orang yg sabar pun boleh hilang sabar kalau camni..
YA ALLAH!! Kau bantulah hambaMu ini mengawal kemarahan.. amin


Comments

  1. ish...baaca entry nnie rasa nk marah!!!haahah grrr!!haha

    ReplyDelete
  2. hebat sungguh entry tok..
    siap maksud + pantun g..
    hehehe..

    chill!

    ReplyDelete
  3. huhu.jgn marah marah. chill lah.

    takda PMS kan.haha

    ReplyDelete
  4. ejulz...jgn marah2 sgt nanti x ensem hehe...sabar tu kan separuh dpd iman...senyum k!

    ReplyDelete
  5. jgn marah2..istighfar byk2 okey

    ReplyDelete
  6. yana: dh beransur pulih dr marah.. pagi2 tadi je moody.. tgk org kat dpn rasa nak makan je.. huHu

    ReplyDelete
  7. -fizA- : pagi2 dah panas ati.. adohhhh

    ReplyDelete
  8. Ila : tu la pasal.. dh bnyk kali jugak bersabar ni.. heHe

    ReplyDelete
  9. Fyqa : PMS?? Perasaan Marah Saje.. heHe

    ReplyDelete
  10. cik bAtu: ada laa kat seseorang yg x reti nak jaga perasaan org lain.. penting diri je..

    ReplyDelete
  11. Lina: tu laa pasal.. sabar tu mmg sabar.. tapi kalo dah slalu sgt org buat camtu.. mane x meletup.. adeiii..

    ReplyDelete
  12. Lydia Miza(Aidyl Azim) : tu la pasal.. kalo x fikir kawan sendri tadi mmg mls nk ambik peduli dah..

    ReplyDelete
  13. asal marah2 ni...hahaha.....cool k...

    ReplyDelete
  14. wahhh.blog leh jd kamus ye ejulz.ehee

    ReplyDelete
  15. serius tak paham..huaaaa!

    ReplyDelete
  16. ~Nabilah~: panaz ati la bila member penting diri sndiri..

    ReplyDelete
  17. Bulan : biasa laa.. kamus bhs swak pun boleh.. heHe

    ReplyDelete
  18. zOeY zAu YaH : xpe.. buat2 paham je laa.. heHe

    ReplyDelete
  19. Munirah : dah cool dah.. :)

    ReplyDelete
  20. asroL : bagus lah kalau ada perasaan marah, ini maknanya yu masih normal...tapi marah ni kena kawalkalau x nanti akan melarat...contoh yu kena marah ngan bos, pastu yu gi marah kat member baik yu macam ai ni...kan dah luas jarak hubungan nya...koh koh koh

    ReplyDelete
  21. BRO_MONDAY : aku marah x bawak ke ofis bro.. paling2 pun aku marah ciklan..haHa

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)