Skip to main content

JOM!! Parti Pakaian Seragam Kolej!!

hEhe.. kalo nak kepala kene hempok belakang kuali ngan bapak ejulz, boleh laa pegi parti tu... huHu.. Setelah mendapat gelaran bandar maju yang menaikkan nama negeri bersejarah iaitu negeri Melaka, ada sesetengah pihak yg tidak bertanggungjawab mengadakan satu program yg boleh mencemarkan nama baik Melaka.. Memang tidak dinafikan Melaka merupakan negeri maju.. setelah mendengar cerita dari housemate ejulz yg pernah berkursus di sana, dia kata Melaka bersih dan lampu2 jalan menggunakan tenaga solar.. canggih beb!!


sumber: myMetro

Namun beberapa pengusaha pusat hiburan mengambil kesempatan dari kelebihan tersebut untuk mendapat untung.. Dan kali ni, pengusaha2 yg tidak bertanggungjawab terbabit menggunakan gadis seksi berpakaian seragam kolej utk menarik pelanggan2 dari golongan pelajar kolej..

Memang tidak dinafikan, Islam menggalakkan aktiviti perniagaan..

 Rasulullah SAW pernah bersabda dalam satu hadis bermaksud: “9/10 rezeki itu adalah datang daripada perniagaan.” (Hadis riwayat Tirmizi).

Namun, kita perlulah tahu membezakan yg mana perniagaan halal dan yg mana perniagaan yg haram.. Kerana setiap apa yg kita lakukan di dunia yg sementara ini, pasti akan mendapat pembalasan di akhirat yg kekal abadi..

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya ahli perniagaan di akhirat nanti akan dibangkitkan sama seperti pelacur dan penipu. Kecuali ahli perniagaan yang bertakwa kepada Allah, menepati janji dan jujur.” (Hadis riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)

Hanya satu sahaja cara utk mengelakkan kita dari melakukan perkara haram utk mendapat untung dan merasa pendapatan tidak cukup.. iaitu SYUKUR..

Firman Allah yang bermaksud: “Jika engkau bersyukur atas nikmat-Ku, nescaya akan Aku tambah. Dan jika kamu kufur, maka sesungguhnya azab-Ku amat pedih.”
(Surah Ibrahim, ayat 7)

Comments

  1. asroL : giler lah!!! ai pun ada lalu sambil baca paper metro kat cafe bawah tadi...muka depan...adehhh~

    ReplyDelete
  2. mmg x cukup akal sape yg join pasti ni..

    ReplyDelete
  3. fuhhhh dasatnyaaaa... hahahhaha...siapa yang masuk ni memang tak de akal lah.. hahhaha


    **sorry sangat lambat reply jejak ;) peace..

    ReplyDelete
  4. huhuhuh...ade gak mcm tu kan

    ReplyDelete
  5. BRO_MONDAY : haHa.. ape brg paper.. metro online laa.. haHa

    ReplyDelete
  6. Gadis Pantai Timur: bila akal dah dikuasai nafsu.. camtu la jadinya..

    ReplyDelete
  7. Ain Zulaikha : bukan akal xde.. tapi x guna akal.. heHe

    ReplyDelete
  8. Ila: mesti la ada.. ragam manusia kan macam astro.. "macam2 ada.." haHa

    ReplyDelete
  9. macam2 zaman sekarang nie,, ape nak jadik lahh,, huhu
    risau gak nak sambong blaja ney,, katne gaknye dpt T_T

    ReplyDelete
  10. hahahaa..entah apa2 betul!!!!hahaha

    ReplyDelete
  11. ♥sophie♥ : tu la pasal.. heHe.. walau kat mane pun sophie study pasni, gud luck ek.. :)

    ReplyDelete
  12. Yana: haa.. gelak lain macam je ni.. mesti penah join ni.. haHa

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)