Skip to main content

Usaha dan Kejayaan

Comments

  1. yg penting jgn berhenti berusaha

    ReplyDelete
  2. Betul ejulz, teruskan berdoa disertakan usaha dan ikhtiar..
    Selebihnya serah kepadaNya..

    ReplyDelete
  3. Berusaha, berdoa, bertawakkal.. Allah maha pemurah..

    ReplyDelete
  4. betul tu.... semua Allah dh aturkan utk kita... sesungguhnya hanya Dia yang lebih mengetahuinya

    ReplyDelete
  5. Setuju. Bukan senang nak senang. Bila kita ingat Allah. Hati pun jadi tenang.

    ReplyDelete
  6. Betul tu. Kena berbaik.sangka dgn Allah andainy yg Kita nak belum dimakbulkan lagi

    ReplyDelete
  7. Bila kita senang, ingat pada Allah Taala. Bila kita susah, ingat pada Allah Taala. Semuanya milik-Nya semata-mata. Tugas kita ialah berusaha dan jangan sesekali berputus asa dan bersangka buruk dengan-Nya. InsyaaAllah selamat dunia akhirat ๐ŸŒท✨

    ReplyDelete
  8. bagus peringatan tu..kekadang bila down tu asa putus asa ja

    ReplyDelete
  9. Betul setuju! Rencana Allah tentu lebih baik dari rencana manusia..

    ReplyDelete
  10. Betul tu..
    Moga rutin harian kita semua dipermudahkanNYA.

    ReplyDelete
  11. Betul .. apa yang penting kena usaha juga. Yang bulat tak dapat bergolek

    ReplyDelete
  12. benar ya..cepat atau lambat jakk

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)