Skip to main content

AMANAH


"Jangan sesekali memandang rendah pada AMANAH yang diberikan. Sesungguhnya AMANAH adalah sesuatu yang amat berat untuk dipikul.."


Sebagai contoh, ketua kita memberi amanah supaya tidak mendedahkan password emel beliau kepada orang lain. Sekiranya rakan sekerja meminta password berkenaan, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk tidak mendedahkannya melainkan dengan arahan ketua kita sendiri.

Ejulz rasa ini adalah perkara yang perlu difahami oleh semua orang. Namun ada juga yang masih tidak memahami perkara yang semudah ini. 

Back to basic.. Sekecil mana pun amanah yang diberikan harus dijaga dengan sebaiknya.. Letakkan diri pada orang yang diberikan amanah.. Barulah kita faham situasi berkenaan..





 

Comments

  1. Singgah pagi....
    Amanah ini bukan sahaja sesama manusia kan..
    Dgn Allah pun kita ada amanah yg kena pegang dan laksanakan :)

    ReplyDelete
  2. betul tu...kena amanah dlm apa jua yg kita lakukan

    ReplyDelete
  3. betoi tu..amanah la paling berat sekali tau..

    ReplyDelete
  4. Betul...penerima amanah,berat dan besar tanggungjawabnya.

    ReplyDelete
  5. benda berkaitan amanah tok, bukan hanya antara kita dengan manusia, tapi dengan Allah juak ya..jadi hati2 dalam menjaga amanah..

    ReplyDelete
  6. Yee betul tu, lagi-lagi amanah harta abaj yatim, jangan di buat main..
    Sama-sama kita beringat..

    ReplyDelete
  7. Auk, bena yea, mun dh diamanahkan sesuatu kepada kita, harus kita pegang teguh sb mun dilepaskan kelak ssh org mau pcaya ngan kita agik

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)