Skip to main content

BIKIN PANAS BACA ENTRI BRO BEN ASHAARI..

Salam n selamat pagi U oll,

Bikin panas je baca tajuk entri bro ben.. bukan entri @ bro ben yg bikin panas, tapi gara2 terbaca word CHELSEA kat entri beliau.. Mana xnyer pagi tadi bangun pukul 3.00 pagi berbekalkan bantal 2 bijik n sehelai selimut biru kat ruang tamu semata2 nak tengok Man Utd lwn Chelsea..  Agak mengecewakan.. Disebabkan keputusan pengadil yg kurang adil Man Utd kalah 1-2.. Dah la malam tadi pancit main futsal ngam2 10 orang je.. Main dengan bro_monday n the geng.. Tapi xpe, teruskan usaha Man Utd.. chayookkk!!!

Yang ejulz nak ceritakan kat sini adalah "membuat keputusan".. Membuat sesuatu keputusan bukanlah satu perkara yg mudah. Sebagai contoh, pengadil perlawanan antara Man Utd dgn Chelsea tadi.. Sudah pasti sesetengah pihak (peminat Man Utd) x berpuas hati dengan keputusan2 yg dibuat kerana tidak mengeluarkan (kad merah) kepada David Luiz kerana kerap kali melakukan kekasaran ketika Rooney melakukan serangan.. Begitu juga dengan perlawanan2 lain.. Bukan mudah memuaskan hati semua pihak..

Begitu juga dalam kehidupan seharian kita, x kiralah dalam pekerjaan mahupun dalam sesebuah keluarga. Dalam pekerjaan contohnya, jika dikeluar sesuatu dasar baru, mesti ada sesetengah pihak yg tidak setuju dan membantah disebabkan tidak menepati kepentingan sendiri.. Begitu juga dalam institusi keluarga, ibu bapa harus berlaku adil kepada anak2 supaya tidak ada yg rasa terpinggir.. Dan sebagai ibu bapa kene pandai membuat sesuatu keputusan yg bijak utk keselamatan anak2.. Sebagai contoh sis LM yg menukar driver sekolah anaknya untuk keselamatan.. Dalam membuat keputusan beraya di kampung pun kene bijak.. Kadang2 ada suami isteri bergaduh sebab nak raya di kampung masing2.. heHe.. lawak pulak dengar.. haHa.. Si suami perlu laa membuat keputusan bijak dan adil.. Kalau tahun lepas dah raya kat kampung suami, tahun ni raya la kat kampung isteri pulak. betul x? hiHi..

Banyak yg boleh diceritakan pasal membuat keputusan ni.. Aaaa.. Ada satu lagi.. Ingat x korang pasal entri "Bikin Panas Bab 2" .. Mesti korang x tau sebab sape la sudi baca blog amatur camni.. heHe.. Entri tu pasal ejulz join fantasy premier league.. Yang ni kaki bola je tau kot.. heHe.

cuba klik gambar tu. tgk besar2 sikit.. ejulz dh no.1 heHe

Ejulz dah no.1 kat situ..heHe.. Mungkin no.1 sekejap je kot.. haHa.. Bukan pasal no.1 yg ejulz nak bagitau kat sini.. Ejulz nak sambung pasal "membuat keputusan".. Dalam permainan ini, kita kene jugak pandai buat keputusan.. Kene pandai memilih player2 yg berkemungkinan boleh skor dan mendapat point yg tinggi.. Kalau tersilap membuat keputusan akan turunlah point kita tu.. Macam tu jugak dalam kehidupan kita, kalau kita salah membuat keputusan maka ia akan ada kesan dalam hidup kita. Bak kata pepatah " terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata...?"

Sekian, untuk renungan bersama.. ;)

Comments

  1. wekkk ! sy suka MU kalahh ! bahaha :)

    ReplyDelete
  2. asroL : gud entry, ai laik it...bukan sebab nama ai disebut, tapi ai setuju jugak dengan "membuat keputusan" ni...MU, ai simpati, Chelsea ai ucapkan tahniah...nasib Spurs di Liga Juara² belom tahu lagi...('',)

    p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
    1.New Entry "FUTSAL CPK One FC 1 Mac 2011"

    ReplyDelete
  3. eleh..ape2 pown mu terbaik..cume
    x ade rezeki nak menang kowt..huhu..

    ReplyDelete
  4. hehe kisah bola rupenye..igtkan ape yg hot kat entry abg ben tadi...gimik! hihi

    :)

    ReplyDelete
  5. x tgk semlm, tetido lak...
    Xpa MANU atas lagi...

    ReplyDelete
  6. x suka tgk bola..suka tgk player bola jek..ahhahah..

    ReplyDelete
  7. hehe,,mek xtauk la pasal bola,,hehe,,p,,apa2 pun ada lah juak cerita dari kisah bola malam tadi owh :)

    ReplyDelete
  8. mera zati M.z: weeekkk! :P

    ReplyDelete
  9. BRO_MONDAY : bukan senang nak puaskan hati semua org bro..

    ReplyDelete
  10. ceyh tak adel la namenye tue,ne aci pengadil tak adil,man u patot menang =)))

    ReplyDelete
  11. Dekcik : chelsea asyik menang kontroversi je ngan Man Utd..

    ReplyDelete
  12. Dda Ly: gimik? heHe.. tu salah 1 tips nk tingkatkan pembaca.. tajuk biar gempak.. haHa.. xde la.. tadi mmg terbaca tajuk entri dia. bila tgk chelsea tu yg bikin panas tu.. heHe

    ReplyDelete
  13. Budak Botak: rugi x tgk.. mmg puas ati wpun kalah.. mmg game profesional laa..cepat.. heHe

    ReplyDelete
  14. Qaseh dalia adelia : bola la.. makan bola.. minum bola.. tidor bola.. heHe

    ReplyDelete
  15. FYQA: layan bola jugak ke? hiHi

    ReplyDelete
  16. b a m b a m ' s: ni mesti peminat drogba ni.. haHa :P

    ReplyDelete
  17. Ashikin : dasyaaatt.. x tauk pa2 pasal bola ya.. haHa :P

    ReplyDelete
  18. anaiha yusof: mmg ref mlm tadi x adil.. heHe

    ReplyDelete
  19. nk senang kawin dgn anak dara sebelah umh.eheetol x?
    kdg2 kita susah nk puaskan hati semua org.kan?

    ReplyDelete
  20. Xpe xpe..
    Kalah sekali bukan kalah selama2nya.. hehehe..

    ReplyDelete
  21. Bulan pindah la kat sebelah rmh ejulz k.. haHaha.. gurau je.. hiHi :P

    ReplyDelete
  22. yatie's EPISODE: hebakk kang? heHe

    ReplyDelete
  23. ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Pasrah chelsea menang wehhhh

    ReplyDelete
  24. siannya MU...hidup CHEALSEA! hahahah

    ReplyDelete
  25. hahha....itu la..kalah...hhuhuh..
    cakap pasal buat keputusan nie....kadangkala takut juga yer...ye la takut salah buat keputusan walaupun dh lama kita fikirkan!!!!

    tgk blog yana..dh cantik sket..hihi..penat yana edit blog nie tau...cepat tgk..cantik tak..hahhahahahha

    ReplyDelete
  26. Afzainizam : menang kontroversi je tu bro.. xpe ada 1 game lagi.. huHu

    ReplyDelete
  27. zOeY zAu YaH : buuuuuuu.. chelseaa buuuuuu.. heHe

    ReplyDelete
  28. Nur Liyana : doa sebelum buat keputusn.. insyaallah tepat.. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Bidayuh Serian Sarawak

Bidayuh Serian Punya Bahasa ⇩  • saya ⇨ aku • awak ⇨ amu • cantek/hensem ⇨ timengen/hensem • ya ⇨ aye • jangan ⇨ aba • tiada ⇨ anyap • taknak ⇨ agak • menyampah/geli ⇨ sidod • tahu ⇨ puan • kalau ⇨ wang • berlagak ⇨ sumbong • mana ⇨ gapih • sini ⇨ gatik • sana ⇨ ga-ih • mahu ⇨ irak • sekarang ⇨ itin • budak ⇨ anak inya • muda ⇨ ungod • pukul ⇨ paluk • jatuh⇨ jatuk • baring ⇨ nguleng • kacau ⇨ ngaco • paksa ⇨ maksa • makan⇨ maan • ngegeh ⇨ sundel • kucing ⇨ singau • anjing ⇨ kasung • nanti ⇨ matik • jalan2 ⇨ panu2 • sibuk ⇨ gago *Pelikk kan ? Tpi itulah bahasa kami BIDAYUH SERIAN SARAWAKIANS Copy & Paste. Ejulz sendiri pun x pandai bahasa bidayuh. Hehe. Kalau la mahir semua bahasa. Hehe

Akhirnya tewas 21-27/3/2022

Setelah lebih kurang 2 tahun kita dilanda wabak covid-19, akhirnya ejulz tewas juga. Walaupun telah cuba sedaya upaya melindungi diri dari wabak berkenaan untuk melindungi keluarga, sekelip mata terkena juga. Walaupun tidak tahu dari mana dan bagaimana boleh terkena, tapi kadang-kadang kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling yang sambil lewa. Dan mungkin untuk peringatan diri juga. Kecewa dengan sikap segelintir orang sekeliling? Terlebih dahulu ejulz mohon maaf andai apa yang ejulz katakan akan mengguris hati sahabat2 di sini yang merokok. Tapi inilah kenyataannya. Bukan ejulz melarang atau tidak membenarkan mereka yang merokok untuk merokok. Tapi kalau merokok di tempat yang tidak sepatutnya memang menyusahkan pihak lain lebih-lebih lagi mereka yang tidak merokok. Korang bayangkanlah bagaimana suasana pejabat dimana pekerja merokok di dalam pejabat seperti tidak ada salah langsung. Yang guna vape apatah lagi. Alkisah bermula pada 20 Mac 2022 dimana kakak ejulz yang sepatutnya

Mari belajar bahasa Sarawak -Part 6

Assalamualaikum n selamat pagi.. Wahh!! dah lama rasanya ejulz x buat entri pasal bahasa Sarawak.. Faham x entri Mari belajar bahasa Sarawak yg ejulz dah buat sebelum ni.. kalau x faham jangan malu, jangan segan.. tanya je.. ejulz x makan org pun. heHe Sejak kebelakangan ni, ejulz x sempat nak buat entri sebab sibuk sgt2.. Bila dah sibuk tu, macam2 la reaksi ejulz.. memang kelam kabut laa dibuatnya.. hiHi. So, arini ejulz nak share perkataan kelam kabut dalam bahasa sarawak.. Dalam bahasa sarawak, kelam kabut bermaksud "Kamboh".. KELAM KABUT = KAMBOH Dengan kata lain "Kamboh" ni bermaksud kecoh.. ni pun kira macam "kamboh" jugak laa.. hiHi Diharap semua boleh faham ek.. Kalau x faham @ ada nak tanya, tanya je laa k.. ejulz sedia membantu.. heHe  :)